ВХОД
Статьи о группе Smashing Pumpkins

Статьи о группе Smashing Pumpkins


БОЛЬШАЯ ТЫКВА


Спустя десять лет после выхода альбома "Mellon Collie and the Infinite Sadness", легенда альтернативного рока, Билли Корган размышляет над самым большим успехом Smashing Pumpkins и обсуждает свой новый сольный альбом "The Future Embrace".
"Я думаю, что "Mellon Collie" показывает всю страсть к музыке и к гитаре" говорит лидер Smashing Pumpkins Билли Корган, размышляя над самым успешным альбомом группы "Mellon Collie and the Infinite Sadness". Почти каждая песня была написана на гитаре за 60 баксов, сидя на диване в моей гостиной, смотря телевизор. Этот альбом как любовный роман, но с музыкой и группой.
И все это, было запечатлено в этих песнях, которые сделали меня счастливым."
Прошло 10 лет с тех пор как Smashing Pumpkins - Билли Корган (Billy Corgan), гитарист Джеймс Айха (James Iha), басистка Дарси (D'Arcy Wretzky) and ударник Джимми Чемберлин (Jimmy Chamberlin) - выпустили "Mellon Collie", их третий и самый амбициозный альбом. Поступивший в продажу 24 Октября 1995 года, этот двойной альбом содержал 28 песен, и такие песни как "Bullet with Butterfly Wings," "Tonight, Tonight" and "1979" стали всемирными хитами, сделав диск мульти-платиновым. Хотя первоначально записывающий лейбл Virgin, сомневался относительно записи "Mellon Collie and the Infinite Sadnes" как двойного диска. Большой вклад в создание альбома внесли и продюссеры Flood и Alan Moulder. Благодаря этому диску, аудитория слушающая Тыкв невероятно увеличилась.
К сожалению, альбом был пиком Тыкв. Позже группа выпустила еще 2 альбома "Adore" в 1998 и "Machina" - 2000 год. А уже в начале 2001 года группа распалась.
Корган, не бросил музыку, после рассада Тыкв. И в 2001 году он и Чемберлин, сформировал группу Zwan, которая выпустила только один альбом, "Mary Star of the Sea" в 2003 году. Сейчас Корган выпустил первый сольный альбом "TheFutureEmbrace". Альбом получился гитарно-синтетическим, немного напоминающим "Adore", который фактически можно называть сольной работой Коргана.
Выпуск сольника Коргана, совпал с 10-ой годовщиной выпуска "Mellon Collie and the Infinite Sadness". И журнал "Guitar World" взял интервью у него, в котором обсуждается его новый альбом, Билли искренне рассказывает о "Mellon Collie and the Infinite Sadness", а также взлетах и падениях Smashing Pumpkins.

GW: "TheFutureEmbrace" первый сольный альбом в вашей карьере. Отличался ли подход к написанию песен для этого альбома, от того что вы писали для группы?
Corgan: Ну, прежде всего, я никогда не намеривался записывать сольный альбом. Я всегда предполагал свою работу в контексте группы Smashing Pumpkins. Фактически, если кто-нибудь сказал бы, что я сделаю сольный альбом, я бы подумал, почему? Тыквы были моей музыкой и жизнью. Люди делают сольные альбомы, потому что есть вещи, которые они не могут сделать в своих группах. В моей же группе, мы делали все, что хотели.

GW: Таким образом подход остался прежним?
Corgan: Я все рассматриваю в контексте группы. Я всегда уважал сольных артистов, таких как David Bowie (Дэвид Боуи), например. Но я никогда не чувствовал, что моя группа сдерживала меня, от моего видения музыки.

GW: "Mellon Collie and the Infinite Sadness" великолепный пример музыкального разнообразия, в музыке Smashing Pumpkins. Альбом содержит невероятно разнообразные песни, от нежно красивых песен о любви...
Corgan: До абсолютного зверства!!! [смеется].

GW: На группу выпало много несчастий и испытаний и окончательный развал группы хорошо задокументирован. Вы можете высказать свою точку зрения на все это?
Corgan: Если упрощенно то, ключевой проблемой был раскол в отношениях с Джеймсом. Он и я создали группу вместе, и были в ней от начала до конца. Основные отношения были между двумя гитаристами. У нас были разные музыкальные предпочтения. Джимми то играл в группе то нет, [Джимми Чемберлин был уволен из группы в 1996 и вернулся только в 2000]. В нашей музыке сочетались "тяжелые и мягкие" гитары, это и придавало индивидуальность группе. Распад наших отношений стал проблемой. При создании группы мы были лучшими друзьями. Наша дружба изжила себя. Нам и сейчас постоянно напоминают об этих отношениях, которые у нас когда-то были.

GW: И эта ситуация вынудила вас заняться сольной карьерой?
Corgan: Это было причиной записи последнего альбома Тыкв. С возвращением Джимми Чемберлина круг замкнулся, он не вернулся бы в группу при любых других обстоятельствах. Мы вроде бы собрались все в месте, но неожиданностью для нас стала проблема у Дарси с наркотиками.

GW: Когда я был у вас дома в Чикаго в 1994, в это время вы записывали восьмой трек из "Mellon Collie and the Infinite Sadness". В песне "Here is No Why" ("Почему нет") вы поете "Ты навсегда останешься со своей машиной печали". Именно так "машина печали" вы назвали свою домашнюю студию. Ваш новый альбом "TheFutureEmbrace", очень личный.
Corgan: Да, я вернулся в свою "машину печали" [смеется]. Я знаю, что не каждый поймет это, но я все еще нахожусь в Тыквах, и действительно не имеет значения, что группа распалась. Каждая моя работа о Smashing Pumpkins, или о том что группы больше нет, я учусь жить без Smashing Pumpkins. Это было тем, что ассоциируется у меня с понятием "семья", потому что группа была для меня, так называемой "музыкальной семьей", наполненной всеми теми вещами, присутствующими в настоящей семье: одобрение "папы", структурированная иерархия, и так далее. Все, что я понимаю в мире, на все это я смотрю сквозь призму группы, включаю свою собственную жизнь, которая бывает довольно тяжелой. На нынешнем ее этапе, я пытаюсь доказать, своим бывшим коллегам по группе, что я могу играть без них, и вы можете слышать, где мне это удалось, а где нет. Я ничего не пытаюсь скрыть.

GW: Большая часть песен на "Siamese Dream" и "Mellon Collie", были записаны тобой и Джимми, где ты играл все партии на гитаре и бассе, и исполнял песни, а Джимми играл на ударных.
Сorgan: Да, именно. Истинная картина всего происходящего, обстояла намного хуже, чем вы можете себе представить [смеется]. "Mellon Collie" был последним альбомом на котором, вы можете услышать истинные чувства Smashing Pumpkins, как группы.

GW: Таким образом вы можете записать сольный альбом, который можно будет легко характеризовать как альбом Smashing Pumpkins.
Сorgan: Конечно. Я и Джимми знаем, как делались записи Smashing Pumpkins; я работал с Джимми, называл это "Billy Corgan" и делал эти записи, песнями группы. Когда группа еще была вместе, я писал песни отдельно от группы, и в какой то степени это отрицательно сказывалось на группе. Люди думали, что я был отрицательным парнем, потому что писал большую часть песен. Но я писал сквозь призму группы, и они тоже могли пройти весь этот адский путь. Не все группы способны на это; нужно иметь талант. Вы должны будете остаться в этом адском огне, когда окажетесь в нем. Когда мы играли на концертах, и люди бросали в нас дерьмо, мы не останавливались. Мы бросали его обратно в них. Это показывало силу нашего духа.

GW: Это напомнило мне о времени, когда Тыквы играли в Нью-Йорке, в месте под названием "Academy", во время выпуска "Mellon Collie".
Сorgan: ...я увидел человека! Он изображал, будто держит пистолет, и хочет пристрелить меня. Это было во время исполнения "1979" Джимми любит рассказывать эту историю, потому что насмотрелся на мою задницу, во всех смыслах этого слова: он чувствует язык моего тела, даже сзади. Он мог сказать счастлив я или нет, попадаю ли в ритм, и так далее. Той ночью, во время исполнения "1979" он заметил что со мной что-то не так, при этом он даже не видел моего лица. Он действительно видел жесткость в моем теле. Когда он последний раз стукнул по тарелки в песни, я бросил гитару и скрылся в аудитории, подальше от этого типа.

GW: Да. Отличное было шоу.
Сorgan: Спасибо! [смеется]. Да, было время! Это был великий момент для моей группы.

GW: Как успех Smashing Pumpkins, подействовал на вашу сольную карьеру?
Сorgan: Это как учеба в колледже, после которого вы попадаете во взрослую жизнь. Все события, которые произошли со мной в группе, определяют, сегодня, мой взгляд на мир. Основной недостаток Тыкв был в том, что я никогда не получал любви от участников группы, не смог удержать Джимми от наркотиков, не смог сделать Джеймса похожим на себя, не уделял Дарси должного внимания.

GW: Между вами и Джимми всегда была некая музыкальная связь, например как у Pete Townshend и Keith Moon из группы Who.
Сorgan: Я согласен. Все наши конфликты были только из-за отношения к наркотикам, но поводом для конфликта никогда не становилась музыка. Когда он записывал свой сольный альбом "Life Begins Again", я помог ему немного, а затем он помог мне с "The Future Embrace".

GW: Как записывали "TheFutureEmbrace"?
Сorgan: Главной задачей было избегать того, что я делал в Smashing Pumpkins. Поэтому я не стал записывать альбом с обычными ударными и рок энд рольными гитарами. Сначала я писал песни, а стиль игры на гитаре получился немного Тыквенным. Я попытался сделать все не так как раньше, при записи я много экспериментировал. Я потратил четыре месяца, только на получение нужного мне звука, я пытался по разному совмещать гитары и электронику. При записи альбома я узнал новые способы написания песен, которые я естественно вам не расскажу, это будет моим секретом. Я вел работу над песнями, таким образом, чтобы они и без гитары хорошо звучали, а затем я добавлял гитары к уже существующей основе. Гитарные партии к песням я делал так, чтобы можно было исполнять их на концерте одному. Иногда некоторые делают множество гитарных партий, а потом думают как это исполнить в живую. Я же делал одну хорошо продуманную гитарную партию к песне, потому что, я не могу представить, еще кого-либо, играющего мои гитарные партии.

WG: Мне песня "DIA" чем-то напоминает "Perfect."
Corgan: Правда? Нихрена подобного! [смеется]. Когда ты написал уже больше 350 песен, постоянно думаешь, не писал ли я этого раньше. Участники Zwan сознавали что наша музыка была похожа на Smashing Pumpkins. Но ведь мы с Джимми были двумя парнями из Smashing Pumpkins и мы пытались не делать, то что делали обычно, это было трудно. Почему я случаю группу, которая называется Zwan, если музыка как у Smashing Pumpkins? Это заставило меня понять, что, если я не добьюсь совсем другого звучания, я буду слушать подобную критику. Я чувствую, что теперь я этого достиг, но это не было так легко.

WG: Каждый, кто достиг большого успеха, должен конкурировать с его прошлым.
Corgan: Успех Тыкв устанавливал планку высоко, и это давило на меня. Сейчас я действительно благодарен за тот опыт. Нельзя сопоставлять славу с ненавистью и сомнениями, из этого ничего не выйдет. (Успех приносит не только новые машины и дома). Когда вы достигаете невероятных высот, то кажется что дальше двигаться уже некуда. И тогда ты концентрируешься только на себе. Таким образом достигнув однажды успеха, становится очень трудно удержать группу в хорошей форме, проблема с наркотиками в такой ситуации кажется самой очевидной, но это всего лишь маленький кусочек общей картины. И после такого всплеска, в статусе лучшей группы в мире долго не протянешь. Но я не стал жертвой моей прошлой славы, сейчас я доволен свой нынешней жизнью.

WG: На вашем новом альбоме "The Future Embrace" есть кавер, группы Bee Gees "To Love Somebody", которую вы записали с Робертом Смитом из группы The Cure. Вы исполнили ее в миноре.
Corgan: Я всегда любил песню. Я переделал басовую линию в минорном ключе, сохранив основные аккорды, и получилась совсем другая песня. Мы с Робертом старые друзья, и я позвонил ему и предложил исполнить эту песню со мной. Он сделал паузу и спросил, "The Bee Gees? Ты уверен?"

WG: Вы использовали особую гитару для этой записи?
Corgan: Да. Гитара была сделана для меня на заказ. Еще я использовал Fender Jaguar, которую, я купил в Нью-Йорке, также я использовал Gibson 335.

WG: Вы сильно исказили звучание гитары (про эффект дисторшен) в песнях "To Love Somebody" и "Walking Shade."
Corgan: Да, очень сильно. Если убрать гитарную партию, то звучание песен окажется тусклым. Гитары создают впечатляющее звучание, которое становится немного синтетическое.

WG: Я говорил вам что "DIA" напоминает мне "Perfect,". но мне также еще кажется, что новый альбом напоминает "Adore".
Corgan: Adore был более "сольным" альбомом Тыкв, с точки зрения участия членов группы в записи. В то время Дарси мне сказала, что этот альбом я должен был выпускать как сольный.

WG: Песню "For Martha", вы посвятили своей матери. Атмосфера и звучание этой песни, родственна вашему новому альбому.
Corgan: Да, я понял что вы подразумеваете. Металл был моей любимой музыкой, когда я был ребенком, но подобная музыка надоела мне где-то в лет 17. Музыка The Cure, по настоящему, научила меня игре на гитаре. Таким образом, я иногда привношу в свою музыку, более тяжелый рок, чтобы понять, кто я.

WG: Уже прошло 10 лет, с выпуска альбома "Mellon Collie", и как вы говорили, его влияние, очевидно в музыке многих новых рок групп. Прекрасный пример - "1979", который стал великим хитом.
Corgan: Естественно вы все еще, можете слышать влияние этой песни. Тогда я был сильно огорчен, тому что все группы появившиеся за последние десятилетие, утверждали что Nirvana была их основным вдохновителем. Это обидело меня, потому что Бач Виг (Butch Vig), который работал с нами над альбомом "Gish", использовал наше звучание на альбоме Nirvana "Nevermind". Правда ведь заключается в том, что это звучание Smashing Pumpkins. В течении многих лет, я чувствовал, что нам не оказывали должного внимания. Но теперь есть целое новое поколение групп, которые не забывают о нас. Я же рос на плечах таких гигантов как: Hendrix, Blackmore, Iommi.

WG: Как вы объясните такой успех "Mellon Collie".
Corgan: Это было действительно прекрасное время, группа была в отличном состоянии, к тому же у нас был лучший продюсер в мире Флад (Flood). Ко всему альбом очень разнообразен. Там есть такие непохожие друг на друга песни, как "X.Y.U." - жесткая семиминутная вещь и "1979". Также есть, например "33" с нежной, красивой мелодией.

WG: На альбоме "Mellon Collie" есть еще несколько песен, которые так же могли стать хитами.
Corgan: Есть несколько песен, которые могли бы стать синглами. На "Mellon Collie" у нас было семь синглов, это было много. Если бы я мог вернуть время назад, я бы убрал приблизительно четыре песни и поместил бы их в следующий альбом. Таким образом, некоторые песни, не став синглами, не получили должного внимания. Работая над альбомом, мы потратили намного больше времени, на неудавшиеся песни, пытаясь сделать из них хорошие вещи, которые могли бы находится на альбоме. Например, над песней "Thru the Eyes of Ruby" мы работали в течение шести месяцев прежде, чем я почувствовал, что ее можно включить в альбом.

WG: Каковы ваши чувства о Smashing Pumpkins сейчас.
Corgan: Я все еще борюсь за Smashing Pumpkins. Мне трудно говорить об этом, для меня, я и есть Smashing Pumpkins. Для меня не имеет значения, что нет группы.




The Great Pumpkin (оригинал на английском)


Ten years after Mellon Collie and the Infinite Sadness, alt-rock legend Billy Corgan reflects on the making and meaning of the Smashing Pumpkins' biggest success and discusses his new solo album.
"I think Mellon Collie illustrates a complete passion for music and for the guitar," says former Smashing Pumpkins' leader Billy Corgan, reflecting on the group's most successful album, Mellon Collie and the Infinite Sadness. "Almost every track was written on a $60 guitar while sitting on my couch in my living room, watching TV. The album is a love affair with music, the guitar and the band. And it's all documented in those tracks, which makes me so happy."
It's been 10 years since Smashing Pumpkins - Corgan, coguitarist James Iha, bassist D'Arcy Wretzky and drummer Jimmy Chamberlin - unveiled Mellon Collie, their third and most ambitious album. Released on October 24, 1995, the double-length album featured 28 songs, many of which - including "Bullet with Butterfly Wings," "Tonight, Tonight" and "1979" - became hits, propelling the album to multi-Platinum status. Though some at Virgin, the group's label, doubted the viability of a double-record set, Mellon Collie held together over its length, thanks to not only Corgan's songwriting but also the shrewd production of Flood and Alan Moulder. What's more, its success brought more fans into the Pumpkins' fold. Listening to present-day emo-based rock, it's apparent that many of its architects were among the fans in Smashing Pumpkins' thrall, so lasting is the group's influence.
Unfortunately, the album was the Pumpkins' peak. Two more releases followed - 1998's Adore and 2000's Machina - but each was, in large part, a Corgan-created effort. By the early part of 2001, the group had announced it was breaking up.
Corgan has remained active since the Pumpkins' demise, albeit in a more understated fashion. In 2001, he and Chamberlin formed the short-lived group Zwan, which released just one album, 2003's Mary Star of the Sea. Now the guitarist and songwriter has released his first-ever solo album, TheFutureEmbrace, an eclectic mix of dreamy synth pop, dark hard-edged techno and twisted rock guitar that recalls nothing so much as Adore, the first Pumpkins' album to be, essentially, a Billy Corgan solo record.
The release of Corgan's solo debut, coinciding with the 10th anniversary of Mellon Collie's release, seemed a timely occasion for Guitar World to catch up with the guitarist. In the following interview, Corgan discusses his new album, talks candidly about Mellon Collie and the Infinite Sadness and reveals the truth behind Smashing Pumpkins' white-hot rise to fame and slow, destructive descent.

GW:
TheFutureEmbrace is the first solo album of your career. Did your approach to writing differ from when you were writing for a group?
BC: First of all, I never really intended to be in the position of recording and releasing a solo album. I have always envisioned my work within the context of a band, that band being the Smashing Pumpkins. In fact, whenever anyone would suggest that I do a solo album, I would think, Why? The Pumpkins were the outlet for my music. My motivation has never been to do a solo album outside the context of the band. The Pumpkins were my life, so full-on intensive. People do solo albums because there are things they cannot do in their bands. In my band, what weren't we doing? It wasn't like I was looking to make an album of Brazilian tuba music.

GW: So there was no real motivation to pursue another outlet?
BC: I view everything within the context of a band. I have always respected solo artists, like David Bowie, for example. But I never felt that my band had held me back from pursuing my musical direction.

GW: Mellon Collie and the Infinite Sadness is a great example of the musical variety inherent in the Pumpkins music. The album contains incredible diversity, from delicately quiet love songs...
BC: ... to absolute brutality! [laughs]

GW: The many trials and tribulations of the Pumpkins and the band's ultimate demise have been well documented. Can you describe it from your perspective?
BC: To simplify it, the key issue came down to the disintegration of my relationship with James. James and I had started the band together; as with everything, how it starts is how it ends. The key internal relationship was between two guitar players. We had the most variance over what happened musically. Jimmy was in or out [Chamberlin was fire from the group in 1996 and rehired in 2000], loud or quiet, but the guitar interplay between James and me really was the personality of the band. The disintegration of that relationship became the issue. As much as drugs were a problem, our relationship was really what it was about. I don't think that was apparent on the surface, but it was the key that turned the lock. At the beginning of the band, we were best friends. As things wore on, we were both constantly reminded of the relationship we once had and that it was gone. There seem to be a lot of resentments, but I feel I have done my part to try to heal the relationship, and he won't let me in that door.

GW: Did that situation force you to envision yourself as a solo artist?
BC: It was the reason why we went into the last Pumpkins album all in agreement that the band was going to end. The return of Jimmy Chamberlin was a way to close the circle; he wouldn't have come back under any other circumstances than the one-shot deal. The unexpected part was that D'Arcy drifted off into drug addiction. The moment we got it back together was the moment it began to fall apart all over again.

GW: When I was at your house in Chicago back in '94, while you were in the midst of recording Mellon Collie, you had your "one-man army" workstation of an eight-track recorder, a few synths and a bunch of MIDI patches. On the Mellon Collie track "Here is No Why," you sing, "In your sad machines, you will always be," the sad machines being your pet name for your home demo station. Your new solo album, TheFutureEmbrace, has the very personal and diarylike vibe of intense home demos forged by one person.
BC: Yeah, I'm back in "sad machine" land. [laughs] I know that not everyone will understand this, but to me, I am still in the Smashing Pumpkins, and it really doesn't matter that the band is broken up. Every piece of work I do is about the Smashing Pumpkins or the absence of the Smashing Pumpkins or growing to learn to live without the Smashing Pumpkins. This has everything to do with the concept of family, because that was my musical family, complete with all the analogies to a real family: approval from "dad," a structured hierarchy, et cetera. Everything I understand in this world is through the prism of that band, including my own life, which is pretty heavy. On some level, I am trying to prove to my old bandmates that I can do it without them, and you can hear where I am and you can also hear where I am not. I'm not trying to hide anything.

GW: A bunch of songs on Siamese Dream and Mellon Collie were recorded by you and Jimmy, with you playing all of the guitar and bass parts and doing all of the singing, and Jimmy supplying the drum track.
BC: Yeah, totally. The true picture of how those records were done is worse than anyone could ever imagine. [laughs] Mellon Collie was the last album on which you could get some sense of how Smashing Pumpkins sounded as a band.

GW: You could easily have made a solo album that gives the image of a full-blown band.
BC: Sure. Me and Jimmy know how to make Smashing Pumpkins records; I could have used Jimmy, called it Billy Corgan and done the rock band thing. When the Pumpkins were together, I wrote for the personality of the band, and that was a very negative personality. People thought that I was the negative guy because I was writing most of the songs. But I was writing through the prism of the band, and the band had an ability to go all the way into hell and come back up. Not every band can do that; it was a special talent. You have to be willing to stay in the heat of hell when you go down there. When we played concerts and people threw shit at us, we did not flinch. We stood there and took it, and we threw it right back at them. That revealed the soul that we had as a core unit. It was a military thing: when the guns are blazing, you have to be willing to sit and wait for your shot. That was us: we'd take only so much and then we'd fucking pummel you. Without that collective vibe, you can hear that I am really not that uptight a guy.

GW: That reminds me of the time the Pumpkins played in New York at a place called Academy, right at the release of Mellon Collie. Out of nowhere you suddenly jumped into the audience...
BC: ... and I clocked a kid in the face! He was making "gun" gestures toward me, like he wanted to shoot me. It was during the song "1979." Jimmy likes to tell that story, because, as he always says, his gig is about watching my ass, literally and figuratively; he had to learn how to read my body language from behind. He could tell whether I was happy, unhappy, didn't like the tempo, et cetera. That night, he could tell halfway through "1979" that there was a problem, but he couldn't see my face. He did see the rigidity in my body. When he hit the last cymbal crash in the song, I dropped the guitar and dove off the stage, into the audience and on top of that guy!

GW: Yeah. What a great show!
BC: Thank you! [laughs] Those were different days, different times. That was a great moment for the band. We had it; it was all under our fingertips, and then-blam!-it was gone.

GW: How has the massive success of the Smashing Pumpkins had an impact on your creative process as a solo artist?
BC: The only analogy I can make is that it's like going to a great college, and then those experiences carry over into your adult life. All of the experiences I had with the band define my view of the world today. When I have moments of self doubt, I think, No way; I've stood up in from of 100,000 people and played my music. It's a relative experiential issue. The fatal flaw in the Pumpkins was that I was never able to win over the love of the band members, to keep Jimmy off drugs, make James like me, make D'Arcy focus - whatever our weird thing was. I am still trying to prove something to them, way off to the side, that my independence has value.

GW: There was always a great musical communication between you and Jimmy, akin to the musical sparring of Pete Townshend and Keith Moon in the Who.
BC: I agree. All our conflicts were over drugs, never music. On a musical wavelength, we are beyond sympatico; it's psychic. When he did his solo record, Life Begins Again, I helped out from afar, and then he helped me with mine similarly.

GW: Did you have any overall appraoch to the music on TheFutureEmbrace?
BC: The main goal was to avoid all the things that I know how to do, because we know where that will go. That means drums and rock and roll guitars were out. The songwriter comes first with me, and the style of guitar playing I did in the Pumpkins has been so copied and so overdone by this point that it's a dead end from a songwriting point of view. The question was how to be reinvigorated by the guitar; the only way was to take away all of the things I knew how to do: doubled vocals, big walls of guitar, intense drumming - which means no Jimmy - and when you take all of that off the table, what are you left with? You are left with this other palette of stuff that I've only dabbled in but don't know how to integrate into a vision. I spent four months just getting the sonics right, doing guitar tests, electronics tests... it was like being in a laboratory for a long time. I felt we needed a primary set of tools - specific sounds and tones - that we could always go back to so that we wouldn't get lost in the wilderness of production and knob turning. Once I had our tools, I could go from there. I also learned a whole new way to write songs, which I won't divulge; it's a good secret. That yielded different results too - a different production result, a different sonic result. Slowly, a new picture started to emerge from all of this, largely because I had yet to record the guitar parts. I wanted to make songs work without any guitar, and then put a single essential guitar part into each of them based on what was already there. On every song but the last, there is just one guitar track; the last song has no guitar at all. Guitarwise, this record contains some of my most challenging guitar playing, because I had to approach it as if I was a hired guitarst. Using a "Jimi Hendrix live" analogy, I wanted to be able to say everything in a single, well-conceived guitar part. When people dig into these guitar parts, it's going to fuck them up. Can I pull all of this off live? I'll have to, because I can't imagine anyone else playing my guitar parts.

GW: This is really the opposite of the way you worked in the Pumpkins, where everything in the songs stemmed from your guitar playing.
BC: Right. But once I got this whole new process straight in my head, then I went back to writing songs the way I used to, and they were different. I had learned a new approach to the songwriting craft. Good examples of the results are "The Hybrid," [Atomsk's note: probably actually said "A100" - I doubt this is some ultra-secret b-side.] "Walking Shade" - which is the single - "DIA," "I'm Ready"... These were all of the last songs written for the record.

GW: There is something in the feeling of the song "DIA" that reminds me of "Perfect."
BC: Really? Hey, no fucking way! [laughs] When you get to the point where you've written about 350 songs, you always think, Have I written this one before? With Zwan, the band members were self conscious about the music sounding at all like the Pumpkins. But Jimmy and I were there - the two guys that defined the sound of the Pumpkins - and we were trying not to do what we do naturally; it was weird. It became a negative thing: Why am I listening to a band called Zwan if it sounds like the Smashing Pumpkins? It made me realize that unless I made a clear musical statement that could stand on its own, I would continue to hear this type of criticism. I feel like I've accomplished this now, but it wasn't easy. In the process, I was able to realize a side of my musicality that was only hinted at before.

GW: Any artist who has achieved a high level of success has to compete with his past.
BC: That used to feel like an albatross around my neck, because the success of the Pumpkins set the bar so high. But now I am really grateful for the experience. I am all for personal resolve, but when you mix it with fear and insecurity, it's a recipe for disaster. You can get tweaked way too high. There are some insane contradictions when success brings you new cars, a new house. You are making money faster than you could spend it, but you are still trying to get blood out of the same stone, creativity-wise. There is actually something of a letdown when you hit number one, because then there is no one left to beat. Who do you set your sights on next? Yourself. And once you get there, it's hard to keep the band pulling together in the same direction. The drug issues in the band seem the most obvious things to point to, but they were really just one element in the overall picture. When things start to unravel, it's no longer about being the best band in the world; it's about survival. But I'm not a victim of my former self; I have a personal vision of my life now that is strong, and that's where I take solace.

GW: TheFutureEmbrace features a cover of the Bee Gees' "To Love Somebody" with the Cure's Robert Smith. An interesting twist is that you transposed the song to a minor key, which completely changes the vibe.
BC: It's definitely a postmodern take on the tune, one that seems pretty appropriate at the moment. [laughs] I always loved the song. I tried the Motown technique of flipping the bass line to a minor key while keeping the chords major, and suddenly it was a different song. I had been speaking with Robert about being on the record, because we are old friends, and it seemed like the right tune. But when I called him and suggested it, there was an incredibly long transatlantic pause on the line before he responded, "The Bee Gees? Are you sure?"

GW: TheFutureEmbrace depicts what you have described as the "beautiful coldness" in the music of Joy Division, Echo and the Bunnymen and David Bowie's Low. Can you elaborate further on what you mean?
BC: There is a warmth to the metal of Black Sabbath. Tony Iommi achieved a massively heavy sound that was also inviting. In contrast, Joy Division had a colder sound, even though they were a metal band influenced by Black Sabbath. Space and repetition were critical components in what they did, but there is a groove in the mechanical nature of it. There is a way to achieve warmth over what is generally conceived as a cold feeling, and that is appealing to me.

GW: Did you use a specific guitar for most of this record?
BC: Yes. Reverend made me a custom C-scale instrument, which means that it has a longer scale and sounds two whole steps lower without tuning down. I also used a one-of-a-kind Fender Jaguar that I bought in New York, and I also used a Gibson 335 from the Seventies.

GW: You use a very distressed, distorted guitar sound in the echoed guitar solo on "To Love Somebody" and on "Walking Shade."
BC: Yes, extremely distressed! If you remove the guitar track, the songs sound much smaller; the guitar creates the impression of size. It may seem to be mostly synths and effects, but the tracks are really very guitar-driven.

GW: I said earlier that "DIA" reminds me of "Perfect," but in fact I hear similarities to Adore all over the new CD.
BC: Adore was the most "solo" of the Pumpkins albums, in terms of what I was trying to accomplish and the participation of the other band members on the songs and the sound of the record, overall. At the time, Darcy was in fact very upset; she felt I should have released it as a solo album.

GW: The Adore track "For Martha," dedicated to your mother, is thick with atmosphere in a way that is akin to the sound of your solo album.
BC: Yeah, I see what you mean. For me, going into this territory reinvigorates my approach to heavier rock music. Metal was my favorite music when I was a kid, but I was bored with it by the time I was 17. The music of the Cure is what really got me into playing the guitar. So I brought the heavier rock stuff into the mix afterward, and I always go back to that approach in order to find who I am. Sometimes I turn on the radio and hear all these different guys doing my trip, and I think, Well, what am I supposed to do? All my moves have been copied and I get no credit whatsoever from any of these new bands.

GW: It's been 10 years since the release of Mellon Collie, and, as you say, its influence is obvious in the music of many new emo-rock bands, both sonically and lyrically. A perfect example is "1979," which was a huge hit.
BC: You can still hear the influence of that track. I was bitter about it for a while because I felt we had been uncredited, simply because every new band over the last 10 years would claim Nirvana as their prime influence. That was silly to me, because Butch Vig, who worked with us on Gish, took our sound and brought it to Nirvana for Nevermind, and the truth is that sound originates with the Smashing Pumpkins. So for years I felt the credit hadn't been given to us. But now there's a whole new generation of bands that are crediting us, because it's not a political issue anymore. They grew up on the Pumpkins, Zeppelin and Nirvana, and these are the bands that inspired them to play. At the end of the day, it's turned out to be fine and wonderful. I took what I could from my heroes - Hendrix, Blackmore, Iommi - and I am standing on the shoulders of giants. I would never in my wildest dreams put myself in their league.

GW: What accounts for the enduring appeal of Mellon Collie?
BC: It was a really beautiful time, because the band was in sync, the practice space sounded amazing, we had the best producer in the world in Flood, and we were just flying at 1,000 miles an hour; I couldn't write songs fast enough to keep up with the passion of the band. There are such extremes on the album: "X.Y.U." is total Pumpkins brutality - seven minutes about death and fucking - and "1979" is a Sonic Youth/New Order take on bittersweet adolescent life. And then there's "33," a gentle, open-G tuned acoustic piece with a beautiful lilting melody.

GW: Because of the expansiveness of Mellon Collie, are there tracks that you feel may have been overlooked?
BC: There are a few songs that, on a different record, would have been singles. There were seven singles from Mellon Collie, which is a lot. If I had it to do over again, I would have taken about four songs off and put them on the next album. In that way, some of the songs that I thought were the best of all didn't get much attention. We spent much more time working on the crap songs, trying to make them good enough to be on the album. I fought the band on "Thru the Eyes of Ruby." We worked on it for six months before I felt it was good enough to be included.

GW: What are your feelings about the Smashing Pumpkins today?
BC: I am still wrestling to the ground the concept of the Smashing Pumpkins. It's so hard to explain, because it sounds improper in the public forum, but to me, I am a Smashing Pumpkin. It doesn't matter to me that there is no band. It is so much a party of my identity.


Вернуться к списку статей.